Kunderne fik Frida til at skifte job: Fik kastet chipsposer i hovedet og skæld ud over pålæg

Chikane i kassekøen

Kunderne fik Frida til at skifte job: Fik kastet chipsposer i hovedet og skæld ud over pålæg

Flere butiksassistenter oplever grimt sprogbrug fra kunderne. En af dem er 16-årige Frida Vinther fra Esbjerg

butiksmedarbejder
Billedtekst
Billedet er AI-genereret og er brugt for at illustrere historien.
Foto: Adobe Express

I sine tre år som butiksmedarbejder ved to forskellige større butikskæder har 16-årige Frida Vinther fra Esbjerg oplevet lidt af hvert, når det kommer til vrede kunder.

Det sker faktisk jævnligt, fortæller hun:

“Her den anden dag blev en kunde rigtig sur over, at han ikke kunne finde nogle specifikke kartofler," fortæller hun til Netavisen Pio.

Ifølge Frida Vinther er manden tydeligt oprevet, da han henvender sig. 

Selvom hun viser ham, hvor han kan finde kartoflerne, virker det ikke til at ændre noget ved kundens humør:

“Han blev ved. Han mente, at det ikke var ordentligt, og at det var vores skyld, at han ikke kunne finde dem.”

Læs også:Butiksansatte svines til: “Desværre er der fortsat en rådden kundekultur”

Frida Vinther forholder sig roligt, og beslutter sig til sidst for at gå ud i butikkens lagerrum med kunden i hælene, hvor hendes leder tager over.

Selvom situationen blev håndteret, synes hun alligevel, at det var en underlig episode:

“Jeg tænkte, det var en overreaktion fra hans side af. Det er jo ikke ungarbejdernes skyld.”

Det ødelægger ens arbejdsdag

Det er med en let tone, at hun forklarer om oplevelsen med den hidsige kunde:

“Det var ikke et chok for mig, for det sker ret tit - men det ødelægger ens arbejdsdag.”

En hård start

En af de første ubehagelige oplevelser, Frida Vinther kan huske, er, da hun to måneder inde i sit nye job står i butikkens delikatesseafdeling.

Her er hun ved at oplære en veninde, som også har fået job i butikken, og som har første arbejdsdag.

På et tidspunkt henvender en kunde sig til de to unge ekspedienter, fortæller hun:

“Hun siger, at hun gerne vil have noget pålæg, som er skåret på vores pålægsmaskine.”

Slagterne er på det tidspunkt gået hjem, og som ungarbejder må Frida Vinther ikke betjene pålægsmaskinen, da det kan være farligt.

Læs også:Kunde fik Emma til at bryde sammen i tårer: Blev kaldt dum og uduelig

Da Frida Vinther forklarer kunden situationen, går der ikke længe, før tonen ændrer sig:

“Hun ville have, at vi skulle finde en leder, fordi det ikke var okay.”

Lederen ankommer, og kunden skælder ud for, hvad hun mener er dårlig betjening:

“Hun siger, at vi nægtede at hjælpe, og at vi ikke behandlede hende ordentligt. Hun råbte det til vores chef, mens vi stod ved siden af. Det var min venindes første vagt.”

Flere gange kom jeg hjem grædende

De fleste hændelser skete på Frida Vinthers tidligere arbejdsplads, og det er opslidende at stå på mål for den slags kritik om og om igen, fortæller hun:

“Flere gange kom jeg hjem grædende, fordi det var så stressende og drænende mentalt.”

Derfor blev den hårde tone også årsagen til, at hun til sidst valgte at skifte job til et andet supermarked i håb om, at det ville hjælpe at skifte kundesegmentet ud.

Selvom de vrede kunder stadig dukker op fra tid til anden, så holder hun fast i jobbet som butiksmedarbejder - for der er også mange gode oplevelser, fortæller hun:

“Når man får en sød kunde, tænker man også over det, ligesom når man får en ikke så sød kunde.”

Stressede kunder

Frida Vinther er langt fra den eneste, som oplever, at der tales grimt til butiksmedarbejdere.

Undersøgelse fra HK Handel

En ny undersøgelse, som HK Handel har fået udarbejdet af
analysefirmaet Wilke, viser, at 83 procent af butiksansatte
har oplevet grim tale fra kunder indenfor det seneste år.

Det er en stigning fra tre år tidligere til trods for, at der har
været indsatser for at komme problemet til livs.

Og det overrasker ikke Frida Vinther.

Hun har til dels også forståelse for, hvorfor kunderne somme tider reagerer, som de gør:

“Jeg har oplevet, at folk er meget sødere i weekenderne end i hverdagene. De har måske været på arbejde hele dagen og er pressede, og så snart der så sker det mindste i butikken, så flipper de ud.”

Hun ramte mig fysisk i hovedet

Én gang har hun oplevet, at en kunde var så stresset, at det gik fysisk ud over Frida Vinther, da hun sad ved kassen:

“Hun havde glemt nogle chipsposer, som hun løb ned for at hente, men da hun kom tilbage smed hun dem i hovedet på mig i stedet for at lægge dem på båndet. Hun ramte mig fysisk i hovedet.”

Store problemer kræver store løsninger

Som løsningsforslag foreslår HK Handel, at arbejdsgivere skal have et kursus i psykisk arbejdsmiljø, så de bedre kan gribe medarbejderne og sørge for, at de ikke går helt ned med flaget på grund af den hårde tone.

Ifølge Frida Vinther virker det dog ikke til at være det rigtige sted at sætte ind:

“Mine ledere klarer det faktisk ret flot, når der er en kunde, der er hidsig. Det er nok mere kunderne, man skal fokusere på.”

Læs også:Overfuset og skældt ud af kunder i årevis: Nu er Freja sygemeldt

Tidligere har HK Handel sammen med en række store butikskæder kørt en kampagne, der skal minde kunderne om at holde den gode tone.

Den har dog ikke virket tilstrækkeligt

Frida Vinther tænker heller ikke, at det er et problem, der let bliver løst:

“Det er et meget stort problem, og store problemer kræver store løsninger. Så jeg tror, det vil være svært at fikse det hele.”

Signe Marie Flindt

Journalist på Netavisen Pio.

Kommentarer

Indsendt af Kurt Jensen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 14.05.2025 - 13:50

"Butiksansatte svines til"

og de ældre svines til af Signe Marie Flindt der kalder dem 'Ældrebyrde"

Signe Marie Flindt, eftersom du hverken har dokumenteret din påstand eller undskyldt, må du jo mene det. Du er ussel person.

PIO: hvordan kan I lade SMF fortsætte? For støttekroner fra det offentlige (mediestøtte). Er det fordi det også er PIO's holdning???

Indsendt af Erik Jensen Mi… (ikke efterprøvet) den Onsdag den 14.05.2025 - 19:36

For at en sådan artikel skal have effekt, er det da nødvendigt at man får at vide hvilke butikker det drejer sig om

Indsendt af Morten Hansen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 14.05.2025 - 21:52

Kunden har ikke altid ret,
butikkerne er blevet det sted,
hvor vi lukker overtrykket ud,
butikkerne skal ikke finde sig i det,
men gøre det til kotyme at smide ballademagere ud.

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.