Butiksansatte svines til: “Desværre er der fortsat en rådden kundekultur”

Det bliver værre og værre

Butiksansatte svines til: “Desværre er der fortsat en rådden kundekultur”

En ny undersøgelse viser, at 83 procent af butiksansatte har oplevet grim tale fra kunder, en stigning fra tidligere år. HK Handel kalder situationen uacceptabel og efterlyser nye løsninger

Billedtekst
Flere butiksmedarbejdere oplever grim tale fra kunderne, når de er på arbejde.
Foto: Siine Fiig

Idiot, møgunge og luder.

Det er ord, som butiksmedarbejdere oplever at blive kaldt af kunder, når de er på arbejde.

Og det sker oftere end tidligere, ifølge en ny undersøgelse, som HK Handel har fået udarbejdet af analysefirmaet Wilke.

Ud af de knap 3000 adspurgte rapporterer 83 procent, at de har oplevet grim kundeadfærd det seneste år.

Læs også:Vrede kunder råber skældsord og kaster colaflaske efter ansatte

For tre år siden var tallet 80 procent, og det er til trods for, at der siden har været indsatser for at komme problemet til livs.

Formand for HK Handel, Mette Høgh, udtrykker stor bekymring over den fortsat hårde tone i detailbranchen.

Begrænset effekt af kampagner

Tidligere kampagner, hvor kunder blev opfordret til at opretholde en god tone, har ikke båret tilstrækkelig frugt, erkender Mette Høgh, der er formand for HK Handel.

Det er ikke holdbart

Hun påpeger, at kulturen mange steder stadig er problematisk, og at det er nødvendigt med mere substans i tiltagene:

“Desværre er der fortsat en rådden kundekultur, og det sætter unægtelig det psykiske arbejdsmiljø under kæmpe pres. Det er ikke holdbart, og derfor er vi nødt til at se på andre løsninger, som kan gøre situationen bedre for de ansatte,” skriver hun i et skriftligt svar til Netavisen Pio.

Fremadrettede tiltag

Ifølge Mette Høgh er der behov for konkrete tiltag, så medarbejderne ikke lider under den mentale slitage.

For at skabe en mere sikker og tryg hverdag for de ansatte, skal butiksledelserne påtage sig en mere aktiv rolle. 

Læs også:Overfuset og skældt ud af kunder i årevis: Nu er Freja sygemeldt

Ifølge Mette Høgh bør ledere få et kursus i psykisk arbejdsmiljø, så de bedre kan gribe medarbejderne og sørge for, at de ikke går helt ned med flaget på grund af den hårde tone:

“At få flere ledere til at tage et kursus i psykisk arbejdsmiljø kunne være et skridt i den rigtige retning, for på den måde bliver de i det mindste klædt ordentlig på til at forebygge, håndtere og handle på de problemer, der relaterer sig til det psykiske arbejdsmiljø.”

Signe Marie Flindt

Journalist på Netavisen Pio.

Kommentarer

Indsendt af Bjergmand (ikke efterprøvet) den Mandag den 12.05.2025 - 19:37

Det burde da ikke være så svært, videoovervågning bruges med arbejdsgivernes fulde accept til at overvåger og om medarbejderne stjæler.At dreje kameraet lidt og sætte skilte op med en fængende tekst, ville lægge en dæmper på de fleste. Derudover er det for mig uforståeligt at lade sine frustrationer gå ud over en mega lavtlønnet, hårdtarbejdende person, som i kraft af service venlighed, ikke engang må svare igen. I andre lande står der på ufattelig kort tid en meget stor vagtmand klar, hvis en kunde bliver ophidset....det virker pudsigt nok ret afvæbnende.

Indsendt af Hugo (ikke efterprøvet) den Tirsdag den 13.05.2025 - 09:42

Som svar til af Bjergmand (ikke efterprøvet)

Jeg mener man kører forsøg med kamera og mikrofon der optager kunderne, med henblik på at fange trusler imod personalet. det virker så vidt jeg husker ret godt, fordi der er skiltet med det. Det vil dog ikke hjælpe meget på dem der skriver et telefonnummer på ders bon og giver den til den unge dame der sidder i kassen.

Indsendt af jørgen Fabrin (ikke efterprøvet) den Tirsdag den 13.05.2025 - 06:11

Det er en totalt håbløs ide at hakke på kunderne, de har ingen indflydelse på indretningen af butikkerne eller hvor længe en ansat skal sidde ved kassen, det er alene ejernes ansvar.
En kasse der er anbragt ved siden af en selvbetjeningskasse hvor man kan høre en robotstemme vejlede kunderne, på en høj og skingrende måde, er fx. en måde at drive både kassedame og kundekøen til vanvid på.

Indsendt af Kurt Jensen (ikke efterprøvet) den Tirsdag den 13.05.2025 - 11:47

"Butiksansatte svines til"

og de ældre svines til af Signe Marie Flindt der kalder dem 'Ældrebyrde"

Signe Marie Flindt, eftersom du hverken har dokumenteret din påstand eller undskyldt, må du jo mene det. Du er ussel person.

PIO: hvordan kan I lade SMF fortsætte?
.

Indsendt af Helle B. (ikke efterprøvet) den Onsdag den 14.05.2025 - 11:20

Jeg har aldrig oplevet den slags optrin - eller hørt skældsord ved kassen. Jeg ville også umiddelbart tro, at andre kunder ville gribe ind og sige "hov, hov, styr dig lige", eller er de fleste mon for konfliktsky til at tage affære? Det er for sølle!

Kassemedarbejdere har mulighed for at tilkalde hjælp, fx hvis der skal betjenes en kasse mere. Så hvorfor kommer der ikke en overordnet til stede, der evt går ud efter vedkommende kunde og irettesætter - og beder vedkommende om at handle et andet sted, hvis han/hun ikke formår at opføre sig ordentligt?

KUNDE BORTVIST FRA NETTO PGA GRIMT SPROGBRUG. Sådan!

Og hvor er det så i landet, at det her finder sted? For jeg tror ikke på, at det er bredt fordelt!

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.